Memory Jar
Publicerat den

Något som jag har gjort nu i flera års tid är en Memory Jar. En liten burk vart man under årets gång lägger små lappar men fina minnen som man sedan i slutet av året får läsa. Hittade min burk för några dagar sedan och det var lika roligt som alltid att läsa mina minnen.
Hade inte så jättemånga lappar från 2017 eftersom jag var bortrest en fjärdedel av året men från den tiden har jag istället en dagbok.

Så ett litet tips från mig: gör en memory jar för året 2018!

vecka 4
Publicerat den

Den senaste veckan har gått helt otroligt snabbt. Har läst mycket och jobbat två dagar på apoteket. Det har varit riktigt roligt att vara tillbaka och jobba lite och kommer att ha några turer i månaden nu framöver.

Veckans höjdpunkt var igårkväll när jag och Karro såg The Greatest Showman på bio. Har inte ett ont ord att säga om den filmen, den var så bra!! Gå och se den om ni ännu inte har gjort det! Zac Efron är dessutom med i den så då kan ju inget gå fel. ;)

Det här kommer jag lyssna på nu ett tag framöver:

avocadopasta
Publicerat den

Enklaste och godaste pastan blev det till lunch idag. Mixade en liten avocado, vitlök, salt, peppar och citron. Blandade avocadomixen med pasta och toppade med zucchini stekt i olivolja med salt och peppar, ääälskar stekt zucchini! Avocadopasta är typ min basföda, så enkelt och så gott!

Australien tb - Roadtrip dag 3

Dagen började med att vi vandrade till ett vattenfall. Det tog oss ca 30 minuter att gå dit och själva vattenfallet var lite av en besvikelse. Men man kan inte riktigt förväna sig något annat under sommarhalvåret. Vägen till vattenfallet var ju finare än själva vattenfallet.

Till näst stannade vi vid Ngilgi Cave en droppstensgrotta där det kändes som att man när som helst kunde få en sten i huvudet. Fint var det ändå.

Vårt sista stopp blev Eagle Bay, ännu en vacker strand.

Och såklart en väldigt australiensk roadtrip bild på det!
En riktigt lyckad liten roadtrip hade vi. Western Australia är helt gigantiskt och det finns så mycket att se där. Jag vill därför tillbaka dit nångång för att resa mer, det är så vackert överallt!

3 helgbilder

(null)

3 stycken bilder från min helg. 10/10 myspoäng!

Australien tb - Roadtrip dag 1 & 2
Publicerat den

Nu är det dags för ännu en Australien throwback! I december åkte jag med några av mina vänner på roadtrip till Margaret River där vi gjorde lite allt möjligt.

Under första dagen var vårt första stopp Hamelin bay. En väldigt vacker strand med lite speciella besökare. Varje eftermiddag kommer nämligen stingrockor simmandes in mot stranden i hopp om att bli matade av fiskare som kommer tillbaka efter en dag på havet.

De kom så nära att man kunde röra dem och de verkade rätt så obrydda.

Julie och Michela - mitt roadtrip sällskap!

Efter Hamelin bay åkte vi till en camping plats för att sätta upp vårt tält. Hittade ett så mysigt camping ställe som låg rätt så när stranden så vi åkte dit för att sola en stund.

Hur fint alltså?! Är fortfarande helt ovan vid hur klart havet är.

Följande dag åkte vi omkring i Margaret river för att testa på choklader, nötter, viner och allt möjligt annat. Allting producerades där och det fanns hur många ställen som helst att besöka. Margaret River Chocolate company tror jag var allas favorit. ;)

Dag 3 får ni höra om i ett annat inlägg!

kursfest #2
Publicerat den

Hej! Min vecka är i full gång med läsning och sånt. Idag har jag varit på Kipinä för att hålla två danstimmar och själv gå på en, har saknat dansen såå mycket!!
I brist på andra bilder bjuder jag på några till från i lördags. Jag var verkligen så nöjd med mitt hår även fast det halvt hade förfallit när jag var framme i Helsingfors. Fick ju det ändå fixat någorlunda.
Aja, nu ska jag sova för imorgon blir det ännu en lång dag. God natt!

kursfest
Publicerat den

Denna helg har inte varit någon vanlig helg för jag har fått gå på bal! Eller kursfest rättare sagt. Staffan blev inom militären medvald till RUK och som slut på deras kurs ordnas en kursfest.
Så på lördag morgon satt jag klockan 8 hos min frissa och direkt efter tog jag tåget ner till Helsingfors. När jag var framme checkade vi in på hotellet och gjorde oss i ordning. Själva festen ägde rum i Börshuset och det var en väldigt fin och formell tillställning.

Den sägs vara Finlands näst finaste bal efter presidentbalen så jag hade nervöst pluggat in etikett reglerna som vi blivit hänvisade till. Det blev dock ganska avslappnat kring middagsbordet då bordskamraterna var Staffans bra vänner. Vi hade riktigt bra stämning i vår ända av bordet och det var roligt att lära känna lite nya människor.

Mellan de olika rätterna hölls några tal och mot slutet av festen blev det några danser. Maten var god, sällskapet var bra och jag hade det riktigt roligt. När festen sedan tog slut gick vi tillbaka till hotellet, bytte snabbt om och sedan hade vi limousine sjuts till Kaivohuone där efterfesten höll hus. Hade lika roligt där och klockan blev runt 3 innan vi åkte tillbaka.

Idag sov vi så länge det gick, åt hotellfrukost och gick lite omkring i Helsingfors innan det var dags för mig att åka tillbaka till Vasa. Nu är jag hemma och är helt slut, men nöjd efter en bra helg. Det är inte varje dag som man får göra något som detta!

Jag har flyttat!
Publicerat den

De flesta av er vet säkert om det redan och jag kanske har nämnt det här tidigare, men jag har flyttat! Nu för tiden bor jag på skolhusgatan i en inte så liten tvåa på 53 kvadrat. Började flytta redan i slutet på december så har bott här nu i typ två veckor. Ännu har jag saker som fattas men så fort som allt är någorlunda klart så ska ni få en lägenhets tour. Innan dess får ni nöja er med lite sneak peaks. ;)

Och förresten har jag ett mål, nämligen att jag ska försöka få upp 3 blogginlägg i veckan. Så håll utkik på tisdagar, torsdagar och söndagar!

Australien tb - surfing

(null)

Västra Australien är ett surfingparadis och därför kändes det obligatoriskt att pröva på det när jag ändå var där. Totalt blev det kanske 7 gånger som jag åkte till Secret Harbour för att surfa. Och roligt var det! Men helt otroligt svårt. Vissa gånger gick det bättre och anda sämre. Det berodde mest på hurudana vågorna var. Men visst lyckades jag stå upp och fånga flera riktigt bra vågor!

Sen var det ju också lite skrämmande eftersom haj-attacker är väldigt vanliga i WA. Här känner alla nån som blivit dödad av en haj...

Australien tb - Rottest Island
Publicerat den

Okej, nu kör vi med min första throwback till Australien och Rottnest Island! Det är paradisön nr ett, där vattnet är det klaraste jag någonsin sett och stränderna är kritvita. Jag besökte ön två gånger så här är blandade bilder från det.
Kolla på havet!! så fint På ön finns det väldigt begränsat med fordon så bästa sättet att ta sig fram är med cykel. Ca 20km är det runt hela ön och mängden stränder är väl ungefär lika många. Så vi cyklade från strand till strand, snorklade, solade, simmade och njöt!

Rottnest Island är även känd för att vara ett av de få ställen där dessa små varelser lever. Det är alltså en quokka och de fanns överallt! väldigt sociala var de också.

De kallas för "the happiest animal in the world" och lyckas man få en selfie med en ser man varför. Det är alltså en grej att försöka ta en selfie med dem, googla bara "quokka selfie" så förstår ni!

Gud vad jag saknar detta när jag ser dessa bilder. Solen, värmen, stranden, Australien!! För mig är det fortfarande helt ofattbart att jag varit där. Kollar bara på de tusentals bilderna jag har och får nypa mig i armen i tron om att vakna från en dröm.
Kolla bara hur fint!

2018
Publicerat den

Hej! Så mycket har hänt sedan senast att jag inte vet var jag ska börja.

För två veckor sedan lämnade jag varma och soliga Australien för att komma tillbaka hem till Finland och fira jul här. Att lämna min host familj var något av det svåraste jag någonsin gjort. Det blev mycket tårar både innnan och efter att planet lyft men är så otroligt tacksam för allt jag fått vara med om där. Har fortfarande massvis av ovisade bilder som jag så gärna vill dela med mig av i något skede.

Julen blev så som alltid. Traditionerna uppfylldes i år igen och jag uppskattade min familj lite extra mycket efter att ha varit borta länge. Dock stannade jag inte hemma länge för bara några dagar senare började jag packa mina saker i flyttlådor. Nu har jag nämligen flyttat till min egna lägenhet i centrum av Vasa! Det är såå skönt att änltligen få bo själv och jag börjar sakta men säkert få allt på sin plats.

Nytt år har det också blivit. Firade årsskiftet med vännerna och som vanligt hade vi roligt. Vill nästan inte lämna 2017 bakom mig, för så bra har det varit. Allt det roliga jag fått uppleva väger upp motgångarna och det som jag kommer komma ihåg mest är studentdagen, USA-resan och månaderna i Australien. Nu är jag ändå taggad på att börja plugga igen och kämpa för att komma in till utbildningen som jag vill till. Det kommer bli en lång vår men jag är redo!!