Perth & Lesmurdie falls
Publicerat den

Fredag: Åkte in till Perth, den största staden som finns här i WA. Det tar ca 40 minuter att ta sig dit med tåg från var jag bor i Rockingham. Eftersom vädret var på den sämre sidan gick vi mest i butiker och kollade. Besökte också Elisabeth Quay varifrån man ser Perth skyline.

Såg inte så mycket av staden, men tyckte att det verkade riktigt trivsamt. Väldigt blandat med både gamla och nya byggnader vilket jag tyckte var mysigt.

Lördag: Jag och Natalie, åkte till en Nationalpark för att se Lesmurdie falls. Det var mycket större än vad jag trodde det skulle vara och så fint!
I bakgrunden syns Perth Skyline.

På vägen hem stannade vi i Fremantle för att äta middag. Fremantle är en så mysig stad med många trevliga restauranger. Vi åt på ett ställe som hette Bread in common och maten var såå god! Inredningen var också 10/10!

Söndag: Idag har jag jobbat under morgonen, solat lite och tränat. Imorgon ska jag göra nånting som jag är väldigt nervös över nämligen testa fly boarding. Önska mig lycka till!

Penguin Island
Publicerat den

Idag har jag varit ut på en kajak tur med Julie och Michela. Vi åkte till både Penguin Island och Seal Island som ligger här nära. Öarna har fått sina namn av djuren som bor där och vi lyckades se tre stycken sälar. Tyvärr är det svårt att se pingvinerna under dagtid men det var fint på ön ändå.

Vi hade lite otur med vädret då det plötsligt började regna och vågorna blev ganska höga. Vi var nog alla helt blöta när vi kom till fasta landet igen. Som tur behöver man i alla fall inte frysa här.

helgen
Publicerat den

Hej! Det blev en liten ofrivillig paus här i någon vecka men det är helt enkelt för att jag har haft så fullt upp. Ska berätta lite mer om hur mina dagar ser ut här i ett annat inlägg men nu tänkte jag berätta om min helg!

På fredag var jag ledig under dagen och eftersom solen sken och det var varmt så låg jag nere vid stranden med några andra. Pausade med frozen yoghurt och Harry Potter under en palm. Har som mål att läsa om alla Harry Potter böcker i år eftersom jag inte läst dem sen jag var 10 år gammal. De är fortfarande minst lika bra som för 10 år sedan!! (usch vad gammal jag låter)

På tal om Harry Potter så deltog jag och två vänner i ett Harry Potter quiz tidigare i veckan. Alltså hur kul att sådant ordnas här! Det var dock väldigt svårt så vi klarade oss inte speciellt bra.

Lördagen blev en lugn dag med Julie som sovit över. Vi bakade och såg på HP tills vi mötte upp två andra Au Pairs för att grilla vid stranden. Efter det fortsatte vi till en utomhus biograf för att se Pitch perfect 1 och 2. Det var typ det mysigaste jag gjort!

På söndagen åkte vi till Serpentine national park för att grilla och chilla. God mat, härligt väder och trevligt sällskap samannfattar den dagen bra!

Pinnacles desert & Sand boarding
Publicerat den

Igår åkte jag och några andra au pairs på en guidad tur till ett flertal kända ställen kring Perth.
Vårt första stopp var Yanchep National Park där vi såg både kängurun och koalan. Ser ni koalan i trädet?

Som nästa stannade vi vid Moore River. Väldigt fint var det men vet inte varför man skulle vilja simma i älven då man har klar blåa havet brevid.

Sen kom vi till det roligaste, nämligen Lancelin Sand Dunes där vi fick testa på sand boarding. Tror vi alla hade sand precis överallt när vi åkte därifrån. Men det var det värt!

Det var inte det lättaste att stå upp på brädan men jag försökte i alla fall..

Sista stoppet var Pinnacles Desert. Det var så mycket större än vad jag trodde det skulle vara och det var så tyst att det faktiskt kändes som öken. Intressant är det också att man fortfarande inte vet hur dessa "stenar" har fåttsin form.

Mitt resesällskap för dagen: Michela och Julie från Danmark och Nina och Laura från Tyskland

Dagen avslutade vi sedan med middag i Perth vid en restaurang med namnet The Hummus Club. Såklart beställde vi massvis med hummus och det var hur gott som helst!

29°C
Publicerat den

Äntligen har värmen anlänt hit!! Hade ledigt under dagen så åkte till stranden tillsammans med tre andra au pairs. Vi hyrde SUP brädor och njöt av värmen. Från strandkanten såg vi också några delfiner leka i havet. Blir alltid lika imponerad när jag ser delfiner, även fast det är en helt vardaglig sak här.

Strax innan solen gick ner tog jag mig ut på en löprunda och möttes av en helt magisk solnedgång. Alltså wow, det är verkligen så himla fint här.

Kulin Bush Races & Camping
Publicerat den

I helgen gjorde jag något som jag aldring gjort förrut, nämligen campa.
Åkte med min host familj till Kulin som ligger mitt i ingenstans (det finns mycket sånt här i Australien) och där ordnades ett familjeevenemang. Huvudpukten under helgen var hästkapplöpningen men det fanns även lite annat program.

Det fanns alltså något att göra hela tiden vilket var roligt men det här med att campa är nog inte min grej. Jag gillar att ha saker rent och snyggt, känna mig själv fräch och inte känna lukten av rök vart jag än går. Roligt att pröva på var det ändå.

Idag är det redan torsdag och i tisdags började skolan efter två veckors lov. Nu börjar mitt jobb här påriktigt och det är skönt att ha ordentliga rutiner igen!

Fremantle
Publicerat den

Igår köde jag (själv!!) till Fremantle ca 35 km bort från var jag bor. Har fortfarande lite svårt med att köra på vänster sida av vägen men det tar sig. I Fremantle träffade jag två andra finska Au Pairs, Emmi och Annika. Hur trevligt som helt och Fremantle var så fint!

Caraholly Orchard

I söndags åkte jag med min host familj till Caraholly Orchard, en gigantisk farm där det odlas frukt och grönsaker. Förrutom det var det också väldigt vackra vyer och fint med blommande körsbärsträd.

Igår hade jag yngsta och äldsta barnet så gott som hela dagen. På kvällen hade jag lite egentid så untnyttjade det med en löprunda i soldengången. Är fortfarande så ovan med hur vackert det är här.

Idag har jag en ledig dag så ska ut på lite äventyr och träffa en annan Au Pair!