några till
Publicerat den

bildkvalitén är spårlöst försvunnen...

26.11 - swimming with wild dolphins

Igår gjorde jag något helt galet, nämligen simmade med vilda delfiner!! Går inte att beskriva hur häftigt det var men mitt leende på bilden här under säger något i alla fall.

Vi åkte ut med en båt och så fort vi fick syn på delfiner så var det bara att hoppa i. Vi flöt på ytan och kollade när delfinerna lekte omkring oss tillsammans med en av guiderna på turen.

De kom verkligen helt otroligt nära! Vi hade med oss en gopro som vi filmade med så ska klippa ihop en liten film från dagen.

Jag, Michela och Amalia var riktigt nöjda!

Dessa delfiner var helt vilda. Vi fick varken röra eller mata dem utan let dem komma till oss. Delfiner är otroligt sociala djur så de simmade glatt omkring oss. Förstår inte hur man kan ta dessa fina djur och stänga in dem i alldeles för små bassänger och träna dem till att göra shower. Inget djur förtjänar det!

Jag har alltid varit väldigt facinerad av delfiner och att få se dem såhär var helt otroligt. Detta kommer jag komma ihåg!

Pooldag & Fremantle prison
Publicerat den

Såhär såg min jobbdag ut idag! Hade en playday med Matildas bästis Poppy och hennes Au Pair Natalie. De har en pool på bakgården som flickorna simmade omkring i under flera timmar. Helst av allt skulle de leka sjöjungfrun.

I onsdags åkte jag och Julie till Fremantle för att gå Torchlight tour vid det gamla fängelset där. Jag som hatar skräckfilmer och allt som har med det att göra var livrädd. Det var människor som hoppade ut från celler för att skrämmas som en del av turen, vilket gjorde det hela ännu mer läskigt.
Det var ändå väldigt intressant och häftigt att se fängelset från insidan.

helgen
Publicerat den

På lördag morgon körde jag till Fremantle för att sedan ta färjan till Rottnest Island. Har varit där nu två gånger och har massvis med bilder därifrån så fler får ni i ett skillt inlägg. Det är en riktig paradisö!

På kvällen blev det utgång i Perth/Nortbridge. Hade verkligen helt superkul med mina finska vänner och vi dansade heela natten!

På söndagen var vi alla lite slitna men vi tog oss till ikea för att äta lunch (kände mig som hemma!!) och sedan till Kings Park. Både parken och utsikten därifrån var så fin!

Det var den helgen. Körde tillbaka från Perth till Rockingham på den fem filiga motorvägen (stolt) och laddade om för en ny vecka. Idag har jag varit ledig igen så körde till ett lite större shoppingcenter för att köpa lite julklappar. Det blev dock mer saker till mig själv än till andra, men ibland måste man ju unna sig något!

Hörs snart!

Fredag
Publicerat den

Känns så skönt med fredag idag eftersom jag har en ledig helg framför mig!

Denna vecka har gått fort och varit lite kaotisk. I onsdags var det Noahs 10-års dag och dagen till ära skulle vi ha hela släkten över för att äta grillmat. Riktigt så blev det inte eftersom hela grillen brann upp och förstörde hela grillplatsen i samma väva. Det kunde dock ha gått mycket värre så det var minst sagt tur i oturen.

Annars har jag hunnit med lite surfing, strandhäng och läsning (äntligen klar med femte Harry Potter boken!). Idag har jag varit med Matilda hela dagen så nu är jag helt tömd på energi. Imorgon blir det tidig väckning som vanligt, dagen är fullspäckad med program, gonatt!

10-12.11
Publicerat den

Såhär har min helg sett ut: På fredag eftermiddag tog jag och Julie tåget in till Perth. Vi började kvällen med middag på Jamie’s Italian och åt såklart pasta. Sedan gick vi vidare för kvällens höjdpunkt, näligen Harry Potter and the chamber of secrets - in concert. Det innebär att filmen visades på en stor vit duk bakom en orkester som spelade filmmusiken live. Det var mäktigt!

Lördagen blev en lugn dag som avslutades med middag tillsammans med Nina på en restaurang i Secret Harbour. Möttes av denna solnedgången när jag kom fram till restaurangen, hur fint?!

Dakota, Noah och Matilda.

På söndagen cyklade vi ner till Rockingham foreshore där det ordnades en hästkapplöpning på stranden (bokstavligen). Fanns massvis av aktiviteter för barnen och min favorit var frozen yoghurt vid Tutti Frutti. Börjar vara där lite väl ofta nu...

På kvällen tog jag och några andra tåget till Joondalup där det ordnades en ljusfestival. Där fanns också massvis av mat vilket vi alltid uppskattar! Själva ljusfetivalen var verkligen välgjord och mångsidig. Helt klart sevärd!

Det var den helgen och nu är det en ny vecka med nya utmaningar, hörs snart!

En vanlig dag
Publicerat den

Såhär kan en vanlig dag se ut för mig här:
5:50 ringer mitt alarm och klockan 6 väcker jag barnen och ser till att det är redo för skolan. De ska duscha, äta frukost och klä på skoluniformer osv. Ca 7.30 åker vi iväg mot skolan som ligger 40 minuter bort. Familjen har nyss flyttat till detta område så därför har de en så lång väg till skolan.

Efter att ha fört barnen till skolan brukar jag oftast städa lite innan jag har fritid. Denna dagen utnyttjade jag min fria tid till att surfa. Det är verkligen så roligt och har lyckats stå upp och fångat några riktigt bra vågor.

15.10 slutar barnen skolan så då är jag tillbaka i Mandurah för att hämta dem. Ibland får de skjuts med en annan familj som bor här i närheten.  När vi väl är hemma hinner vi inte med så mycket annat än middag innan det är läggdags. Pojkarna spelar även basket vilket tar upp några kvällar i veckan.

Efter att barnen är i säng är jag i princip ledig och denna kväll umgicks jag och min host mum Tracy. Vi såg på Riverdale medan vi drack lite vin och hade det mysigt. Har verkligen kommit väldigt nära henne under tiden jag varit här och vi är väldigt lika på många sätt. Förrutom att hon älskar julen så mycket att julgranen och julpyntet redan är framsatt, det är lite att ta i. XD

The Color Run
Publicerat den

I söndags deltog jag med mina danska vänner i color run. Själva eventet var roligt och det var massvis av människor som deltog. Varmt var det också och så packat med folk att man inte riktigt kunde springa, men roligt var det!

Beach days & surfing

De senaste dagarna har varit varma och soliga så när barnen varit i skolan har jag varit på stranden. Här finns det gott om stränder att välja mellan, på både gång-, cykel- och bilvstånd.

Efter måndagens fly boarding var jag mer än taggad för att testa på lite fler vattensporter och igår var det äntligen dags för surfing! Det var hur roligt som helst men väldigt svårt. Man skulle tänka på allt för många saker samtidigt: när man skulle hoppa upp på brädan, var man skulle ligga, när man skulle pressa sig upp och svårast av allt; hur man skulle ställa sig upp. Men jag lyckades några gånger så med lite mer övning kommer det nog gå bättre!

Och just de, i tisdags firade vi halloween här med att gå trick or treating med barnen, deras kusiner och två kompisar. De sprang från hus till hus och fick snabbt ihop alldeles för mycket godis. I sista minuten klädde också jag ut mig, denna gång till en katt.